Sunday, May 15, 2011

the telegraph's biased report against BSNL 3G??

"The telegraph" is an esteemed english newspaper of kolkata,west bengal,india.Usually they publish unbiased news in it but sometimes.........
For example,they published a news on monday(10th may) comparing the 3G tariffs offered by various telecom companies in kolkata.Excerpt followed:
The Vodafone 3G plans start from Rs 100 per month (with 100MB free data usage) and go up to Rs 1,250 per month (with 5GB free data usage). The charge for data usage beyond free limit is 10 paise per KB.
Aircel plans start at Rs 132 per month (with 75MB free data usage) and go up to Rs 802 per month (with 1GB free data usage). The base data charge beyond free limit is 3 paise per 10KB. Aircel also offers a 3G data stick for fast Internet access on computers and laptops.
Reliance 3G plans start at Rs 100 per month (100MB free data usage) and go up to Rs 2,100 per month (21GB free data usage). .....
State-owned BSNL offers all-India roaming on 3G. Its plans start at Rs 300 (300MB free data usage) and go up to Rs 2,000 (3GB free data usage).
I want to point towards BSNL's reported tariff here.
In the article while comparing the tariffs of different operators,they used "data tariff" for private operators but in case of BSNL, combo tariff is used.This leads to an error in the comparison making BSNL tariff costlier than the private operators.
Nothing could be further from the truth.BSNL is actually providing the cheapest 3G service.Be it video call or data usage.
The data tariff for BSNL is attached below:
As shown,BSNL is actually providing 250 MB data at ₹100 compared to 100 MB by private operators.
What they had mentioned in the article was the combo tariff.In it,BSNL provides 300 MB data with 300 min (local+std) call,300 sms and 30 video call minute for ₹300(331 including the taxes).Obviously they forgot to mention the underlined part.So,they were not telling lies; just half-truths.
It is a very dangerous trait in a non-partisan newspaper.Reports like these actually promote the idea of "paid news".